Τουρισμός

Kanoni 1

Σχέδιο Προγραμματικών Θέσεων για τον Τουρισμό – Τουριστική Πολιτική

Η πολιτική μας για τον τουρισμό αναπτύσσεται πάνω σε 4 βασικούς άξονες.

Α) Στη διαμόρφωση ολοκληρωμένης τουριστικής στρατηγικής ύστερα από τουλάχιστον 2 γύρους διαβουλεύσεων με τους τουριστικούς φορείς άμεσα προκειμένου να συναποφασισθούν και να κωδικοποιηθούν τα κύρια προβλήματα και τα σημεία άμεσης παρέμβασης.

Επίσης θα αξιοποιηθούν εφαρμόσιμες προτάσεις οι οποίες έγιναν στα πλαίσια της σχετικής ημερίδας η οποία διοργανώθηκε στις 26-1-19 από την παράταξη μας και οι οποίες μπορούν να έχουν εφαρμογή μεσοπρόθεσμα και η χρηματοδότηση τους είναι δυνατή μέσω διαφόρων εργαλείων όπως η Ο.Χ.Ε. (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση). Τέτοιες προτάσεις είναι η ανάδειξη κάποιων αναξιοποίητων πολιτιστικών πόρων όπως τα Βενετσιάνικα Ναυπηγία στα Γουβιά, η δημιουργία νέων θεματικών προϊόντων όπως μπορεί να είναι μια διαδρομή Βιομηχανικής Ιστορίας της Κέρκυρας, η οποία θα ξεκινάει από έναν συναφή Μουσειακό Χώρο στο Μαντούκι, θα διασχίζει την πόλη περνώντας ενδεχομένως από ενεργές βιοτεχνικές μονάδες (πχ σαπωνοποιία) και θα καταλήγει στη Γαρίτσα, στο παλιό εργοστάσιο Δεσύλλα. Παράλληλα μπορεί ως συνέχεια της διαδρομής αυτής να είναι μια επίσκεψη στην Παλαιόπολη, οπότε επιτυγχάνεται η διασύνδεση του λιμανιού με την Παλαιόπολη και η αύξηση της επισκεψιμότητας της μέσα από τη δημιουργία αυτής της θεματικής διαδρομής, διοχετεύοντας τις τουριστικές ροές σε «νέα» σημεία.

Στα πλαίσια της τουριστικής στρατηγικής, στόχος είναι να υπάρξει και η ανάπτυξη θεματικών χαρτών κ εντύπων  (πχ φωτογραφικό τουρ – μνημεία κ εξαιρετικά τοπία, τουρ αρχαιοελληνικής και ρωμαϊκής Κέρκυρας, Ενετική Κέρκυρα, Βρετανική Κέρκυρα , η Κέρκυρα των Durrell , Γαλλική Κέρκυρα, Γαστρονομικοί Περίπατοι, Ορθόδοξη Κέρκυρα, Διαδρομές τοπικών προϊόντων κ.α.) καθώς οι επισκέπτες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενιαία μάζα, αλλά ως προσωποποιημένοι πελάτες με θεματικά ενδιαφέροντα σε 1, 2 η παραπάνω θεματικές ενότητες τις οποίες προσφέρει η πόλη και η υπόλοιπη (μέση) Κέρκυρα.

Σημαντικό βήμα για εμάς θα είναι η σταδιακή εφαρμογή του από το 2013 υπάρχοντος Σχεδίου Διαχείρισης Παλιάς Πόλης Κέρκυρας- UNESCO, καθώς έχουν εφαρμοστεί ελάχιστα και χρειάζονται αρκετά βήματα για την πλήρη συμμόρφωση μας με τις απαιτήσεις της UNESCO. Το σχέδιο αυτό θα είναι βασικό εργαλείο για να μπει σε τάξη η πόλη και ειδικότερα το Ιστορικό Κέντρο.

Β) Στη διεκδίκηση πόρων για τη βελτίωση μας συνολικά ως προορισμού η οποία θα είναι επ’ ωφελεία του τουριστικού μας προϊόντος-προορισμού. Η Κ.Ε.Δ.Ε. (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος) αποφάσισε στις 26-11-2018 να διεκδικήσει την απόδοση του φόρου διαμονής στους Δήμους προκειμένου να γίνει στην ουσία τέλος διανυκτέρευσης και να αποδίδεται στον εκάστοτε Δήμο-προορισμό.

Με δεδομένο ότι τα αρμόδια Υπουργεία δεν φαίνεται να έχουν την πρόθεση για κατάργηση του , παρά τις πιέσεις και τις προτάσεις των τουριστικών φορέων (Π.Ο.Ξ., Ξ.Ε.Ε., Σ.Ε.Τ.Κ.Ε., Σ.Ε.Τ.Ε.) η απόδοση του αυτού του ποσού στους δήμους είναι η μόνη λογική οδός καθώς η Ευρωπαϊκή εμπειρία σε αντίστοιχες περιπτώσεις (Ιταλία, Ισπανία κ.α.) είναι αυτή. Σε ότι αφορά την Κέρκυρα , εκτιμάται ότι αποδώσαμε περίπου 5 εκ. Ευρώ στον κρατικό κορβανά από την απόδοση αυτού του φόρου. Ωστόσο δεν πρέπει να μείνουμε στη διεκδίκηση πόρων αλλά να έχουμε και συγκεκριμένες προτάσεις.

Η πρόταση για την αξιοποίηση του ποσού αυτού – εφόσον η διεκδίκηση έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα –  μπορεί να είναι το 70% (3.500.000 ευρώ) του τέλους να αποδίδεται για υποδομές (οδοποιία, φωτισμός κ.α.) και το υπόλοιπο 30% (1.500.000 ευρώ) να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία και λειτουργία ενός D.M.M.O. (Οργανισμός Προβολής και Διαχείρισης Προορισμού) σε επίπεδο τόσο στελέχωσης όσο και δράσεων προβολής. Στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη 4 τέτοιοι οργανισμοί (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού- Χαλκιδική, Πιερικός Οργανισμός Τουρισμού – Πιερία).

Η Κέρκυρα η οποία λαμβάνει ετησίως το 7-8% των διεθνών τουριστικών αφίξεων (2018 , 1.502.305 σε σύνολο 20.694.422 – Στοιχεία:  Ινστιτούτο ΣΕΤΕ) δεν είναι δυνατόν το 2019 να μην διαθέτει ένα τόσο χρήσιμο και αποδοτικό εργαλείο. – Ωστόσο, καθώς οι δήμοι τελικώς θα είναι 3, θα πρέπει να προχωρήσουμε στη σύσταση Διαδημοτικού DMMO με σκοπό την ενιαία παρουσία ως προορισμός και ένα ξεκάθαρο μήνυμα αντί για 3 διαφορετικά τα οποία θα προκαλούν σύγχυση ( North, Central, South –  Corfu)  

Γ) Στην διαχείριση του προϊόντος/ προορισμού Κέρκυρα

Ο Δήμος σε συνεργασία με τους τουριστικούς φορείς θα πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία Διαδημοτικού D.M.M.O. (Οργανισμός Προβολής και Διαχείρισης Προορισμού). O Οργανισμός αυτός θα είναι ο εκτελεστικός βραχίονας της Δ.Ε.Τ. (Δημοτικής Επιτροπής Τουρισμού) η οποία θα γίνει πιο δραστήρια και θα συνεδριάζει 1-2 φορές το μήνα για χάραξη πολιτικής, υποβολή και αξιολόγηση προτάσεων και να παρουσιάζει απολογισμό δράσεων (ανα τρίμηνο και ετήσιο). O D.M.Μ.Ο. θα στελεχωθεί με κατάλληλα άτομα τα οποία θα είναι γνώστες της τουριστικής αγοράς και τεχνοκράτες στο χώρο του marketing και της επικοινωνιακής πολιτικής προορισμών.

Ο οργανισμός αυτός θα ασχοληθεί κυρίαρχα με την τουριστική προβολή μέσα από ένα μείγμα σύγχρονων και πιο κλασσικών αλλά αποδοτικών τεχνικών τουριστικής προβολής το οποίο θα περιλαμβάνει στοχευμένες online καμπάνιες, δημοσιογραφικές αποστολές και ταξίδια εξοικείωσης , φωτογραφίσεις μόδας αλλά και ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών σε θέματα διεθνούς προβολής (όπως με την Marketing Greece) .

Επίσης, συμμετοχή σε επιλεγμένες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις στις οποίες όμως θα υπάρχει και συγκεκριμένη στόχευση προς την επιθυμητή αγορά-στόχο (για παράδειγμα : ηλικιακό γκρουπ 35-54, εισοδηματική τάξη μέση και υψηλή, θεματικά ενδιαφέροντα γαστρονομία , περίπατοι και ποδηλασία). Σε μία έκθεση στοχεύουμε μεν στο γενικό κοινό, αλλά πρέπει να ξέρουμε και ποιο είναι το για εμάς επιθυμητό κοινό. Η στόχευση αυτή θα γίνεται σε συνέχεια της παρουσίας στην εκάστοτε έκθεση, με σειρά δημοσιευμάτων και επιλεγμένες δράσεις δημοσίων σχέσεων.  

Σε άλλες δραστηριότητες του οργανισμού θα περιλαμβάνονται η διεξαγωγή σε διετή βάση έρευνας πεδίου για την εικόνα των επισκεπτών μας για τον προορισμό μας, η δημιουργία λογοτύπου και slogan , θεματικά έντυπα και online παρουσίαση (θεματικές και ειδικές μορφές τουρισμού πχ μονοπάτια, ποδηλασία, Θρησκευτικός τουρισμός κ.α. ).

Παράλληλα θα υπάρξει μέριμνα για την εκπόνηση σχεδίου (επικοινωνιακής) διαχείρισης κρίσεων είτε αυτό αφορά σε φυσικές καταστροφές , είτε σε άλλα  προβλήματα.

Θα αξιοποιήσουμε επίσης το Ιόνιο Πανεπιστήμιο το οποίο μπορεί να βοηθήσει τόσο στα θέματα προβολής μέσω των Τμημάτων Πληροφορικής, Ιστορίας και Τεχνών Ήχου και Εικόνας (κυρίως) όσο και στην περεταίρω ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού (Συνεδριακός, Ακαδημαϊκός – Εκπαιδευτικός).

Δ) Ανθρώπινο Δυναμικό & Κατάρτιση

Θα υπάρξουν προσπάθειες για συνέργειες και με το Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Τουρισμού (πρώην Σ.Τ.Ε.- Γουβιά) με εκπαιδευτικά σεμινάρια και ημερίδες .

Επίσης , ακολουθώντας το επιτυχημένο παράδειγμα που ήδη εφαρμόστηκε στο πρόσφατο παρελθόν σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά, με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη του ανθρωπίνου δυναμικού του τουριστικού τομέα στο νησί μας, η Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού – εφόσον το αποδεχθούν τα μέλη της – θα προχωρήσει σε στρατηγική συνεργασία με το Ινστιτούτο του Σ.Ε.Τ.Ε. (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ) στη διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων, είτε δωρεάν είτε με πολύ χαμηλό κόστος σε διάφορες θεματικές ενότητες (πχ. Καινοτομία στον Τουρισμό, Διαχείριση Παραπόνων κ.α.).  

Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο τόσο με τα υφιστάμενα τμήματα του, όσο και με το νέο Τμήμα Τουριστικών Σπουδών όπως περιγράφεται και παραπάνω, θα είναι επίσης ένας βασικός πυλώνας για την ορθολογικότερη τουριστική ανάπτυξη μέσα από ερευνητικά προγράμματα και μελέτες οι οποίες θα σχετίζονται με την τοπική τουριστική βιομηχανία.

Υπάρχει πολύ αξιόλογο ακαδημαϊκό και μη δυναμικό με γνώσεις τόσο εντός όσο και εκτός Πανεπιστημίου (τουριστικοί και επιστημονικοί φορείς) οι οποίοι μέσα από έναν τακτικό διάλογο και σύνθεση απόψεων , θα θέσουν τις βάσεις για την αναγέννηση του Κερκυραϊκού Τουρισμού, με σύγχρονες προσεγγίσεις οι οποίες θα θίγουν θέματα αειφορικότητας , προστασίας του περιβάλλοντος, ικανοποίησης και ανάπτυξης ανθρωπίνου δυναμικού κ.α.

Επιπροσθέτως, Μεσοπρόθεσμα στη στρατηγική μας έχουμε εντάξει την  διασύνδεση τουρισμού – πολιτισμού – αθλητισμού.  Ο Πολιτισμός και ο αθλητισμός αποτελούν προνομιακούς χώρους για ποιοτικότερο τουρισμό.

Στόχος μέσα από διάφορες ενέργειες τόσο προβολής όσο και -από την πλευρά του Δήμου- βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος (βελτίωση οδικού δικτύου, ύδρεσυη, αποχευτευση-βιολογικοί καθαρισμοί, καθαριότητα τόσο σε θέματα απορριμμάτων όσο και κοινόχρηστων χώρων και παραλιών) να υπάρξει η απαιτούμενη σταδιακή μετάβαση σε αλλαγή μοντέλου του τουρισμού μας και την αύξηση της μέσης κατά κεφαλή δαπάνης από τους τουρίστες.

Η οικονομική ενίσχυση από τους τουριστικούς φορείς των πολιτιστικών φορέων και των αθλητικών σωματείων είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη για την στροφή προς τον ποιοτικό τουρισμό.

Ο τουρισμός να δίνει χρήματα στον πολιτισμό και στον αθλητισμό και αντίστοιχα ο πολιτισμός και ο αθλητισμός με εκδηλώσεις – δράσεις να βοηθούν και να σηκώνουν ψηλά τον τουρισμό.

Με όχημα τον πολιτισμό μας θα πετύχουμε σταδιακά το στόχο της διαφοροποίησης από τους ανταγωνιστικούς προς εμάς προορισμούς τόσο εντός συνόρων όσο και διεθνώς.

Βασικό προιόν θα παραμένει μέν το δίπτυχο «ήλιος – θάλασσα» αλλά ο πολιτισμός μας θα δώσει την ώθηση για την σταδιακή επιμήκυνση της σαιζόν, με παράλληλη προσπάθεια για χρονική επέκταση της αεροπορικής συνδεσιμότητας του νησιού με τις «μήτρες» του τουρισμού μας.

Απαιτείται άμεσα να προχωρήσουμε στην ανάδειξη των αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων της Κέρκυρας (Παλαιόπολης – Mon Repos, Αρχαιολογικού Μουσείου κ.α.) μέσω online καμπανιών αλλά και εντάσσοντας  αυτούς τους χώρους στην καθημερινότητα των επισκεπτών μέσα από βελτίωση της προσβασιμότητας και επικαιροποιημένων πληροφορίων.

Ο τουρισμός πρέπει να διαχέεται σε όλη την πόλη, σε όλο το νησί, με διευκόλυνση του κυκλοφοριακού.

Επίσης, ως συμπέρασμα της ημερίδας της 16-3-2019 είναι ότι πρέπει να μειωθεί η φορολογία, η οποία είναι πρόσφατη θέση και του Σ.Ε.Τ.Ε. (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) (14-3-2019) προκειμένου η υγιής επιχειρηματικότητα να μπορέσει να λειτουργήσει σε ομαλό και ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Ως συνδυασμός με ολοκληρωμένο πρόγραμμα και στελέχη με εμπειρία και γνώσεις πάνω στο αντικείμενο του τουρισμού, επιδιώκουμε τη μόνιμη και διαρκή συνέργεια και συνεργασία Δήμου – Πολιτιστικών και Αθλητικών Φορέων – Τουριστικού Κλάδου . Ο Δήμος να συνενώνει τις τοπικές δυνάμεις, να συνθέτει, να ηγείται, να κατακτά προς όφελος του Ζωτικού Συμφέροντος.

Αφήστε μια απάντηση